Date of publishing:
30.6.2023
DOI:
https://doi.org/10.59618/NV.2023.1.01
Abstract:
The fundamental social contact of a child includes his or her family and immediate environment, which influences the development of his or her personality and affects his or her cultural and social integration. These influences are gradually extended by the school and teachers who guide the child to adopt not only new knowledge but also life standards and values, including those based on folk traditions. The presented study aims at answering questions dealing with the role of the school as an educating and often the only cultural institution in the village, in the period of the changing position of the school and teacher in the community. It addresses the influence of the teacher on children in the realm of folk culture transfer and on the tie between and teacher, the pupil, and the region where they are active. Using theoretical basis, the text presents particular examples in Horňácko, a noticeable region in the southeast Moravia, from the nineteenth century to the present day. Although contemporary research shows the influence of regional education and national Framework Curricula for School Education, individual approaches of particular teachers are dominant.
Keywords
Folk culture; school; education; children’s folklore; Horňácko (south-eastern Moravia)
Article Text
References
Literatura
BÉŇA, Matúš: Děti Slovácka velké i malé. Praha: Nakladatel B. Kočí, 1918.
BYSTŘINA, Otakar: Súchovská republika. Súchov: Moraviapress, 1999. 3. doplněné vydání.
ČECH, Tomáš: Pozice učitele v soudobé společnosti a negativní fenomény ztěžující jeho práci. In: Sedlář, P. (ed.). Sborník příspěvků 1. ročníku Konference k aktuálním tématům pedagogické praxe. Uherský Brod: Občanské sdružení Tenebrae fascarum, 2012, s. 7–12.
ČECH, Tomáš: Efektivní využívání volného času jako součást životního stylu dětí v postmoderní společnosti. Pedagogická orientace 12, 2002, č. 2, s. 108–113.
Doporučení 25. generální konference UNESCO o ochraně tradiční lidové kultury a folklóru. Paříž 1989.
DVOŘÁKOVÁ-MALÁ, Dana – HOLÝ, Martin – STERMECK, Tomáš – ZELENKA, Jan a kol.: Děti a dětství. Od středověku na práh osvícenství. Praha: Historický ústav, 2019.
FIALA, Alois: Z pamětí o cestě s dětmi slováckými na Národopisnou výstavu v Praze. Komenský 24, 1896, č. 44, s. 637; č. 52, s. 763.
FROLEC, Václav – HOLÝ, Dušan – JEŘÁBEK, Richard: Horňácko. Život a kultura lidu na moravsko-slovenském pomezí v oblasti Bílých Karpat. Brno: Blok, 1966.
HÁVA, Fr. [František]: Zařazení národopisného učiva do škol. Vlastivědný věstník moravský 2, 1947, č. 1–2, s. 90–92. Zvláštní otisk.
JÁGEROVÁ, Margita: K problematike aplikácie poznatkov tradičnej kultury vo výchovnovzdelávacom procese. Slovenský národopis 57, 2009, č. 3, s. 411–413.
JÁGEROVÁ, Margita: Regionálna výchova a prvky tradičnej kultúry vo výchovno-vzdelávacom procese na Slovensku história, súčasný stav, perspektívy. Etnologické rozpravy 22, 2015, č. 1, s. 65–77.
JANČÁŘ, Josef a kol.: Lidová kultura na Moravě. Vlastivěda moravská. Země a lid. Nová řada, sv. 10. Strážnice – Brno: ÚLK – Muzejní a vlastivědná společnost v Brně, 2001.
JELÍNKOVÁ, Zdenka: Dětský folklór a práce v dětském folklórním kroužku. Metodický materiál pro vedoucí dětských folklórních souborů. Edice dětského folklóru I. Brno: Městské kulturní středisko, 1982.
KLUSÁK, Karel: Horňácké město. Malé tisky č. 3. Brno: Moravské museum, 1957.
KOMENSKÝ, Jan Amos: Didaktika velká. Brno: Komenium, 1948.
KRIST, Jan (ed.): Společenství dětí a kultura. Sborník příspěvků. Strážnice: ÚLK, 1997.
KRIST, Jan (ed.): Folklor pro děti a děti pro folklor. Strážnice: ÚLK, 2000.
KYNČL, Rudolf: Od kolébky do hrobu. Paměti uječka Matěja Škrobáka II. Vyškov na Moravě: F. Obzina, 1943.
KYNČL, Rudolf: Srdečka v rozmarýně. Paměti uječka Matěja Škrobáka IV. Vyškov na Moravě: F. Obzina, 1945.
LÁZŇOVSKÁ, Lenka (ed.): Dítě a umění. Praha: NIPOS, 2007.
LENDEROVÁ, Milena – RÝDL, Karel: Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka, 2006.
LEŠČÁK, Milan – ŠVEHLÁK, Svetozár (eds.): Folklór ako umenie socialistickej spoločnosti. Folklór a scéna. Zborník príspevkov k problematike štylizácie folkloru. Bratislava: Osvetový ústav, 1973.
LEŠČÁK, Milan – SIROVÁTKA, Oldřich: Folklór a folkloristika. O ľudovej slovesnosti. Bratislava: Smena, 1982.
MIČKA, Antonín: Evangelické školství na Horňácku. Malovaný kraj 17, 1981, č. 6, s. 8–9.
MIČKA, Antonín: Z dějin horňáckého školství. Boskovice: Albert, 2011.
NIEDERLE, Lubor (ed.): Moravské Slovensko. Národopis lidu českoslovanského. Díl 1 a 2. Praha: Národopisné Muzeum Českoslovanské, 1922–1923.
OHAŇKOVÁ, Krista: Národní tance ve výchově tělesné. Lysá nad Labem: Alois Holub, 1923.
ONDRUŠOVÁ, Vlasta – UHLÍKOVÁ, Lucie (eds.): Na pomoc dětským folklorním souborům a muzikám 1. Tradiční lidová kultura a výchova. Strážnice: NÚLK, 2006.
ONDRUŠOVÁ, Vlasta (ed.): Na pomoc folklorním souborům a muzikám 2. Strážnice: NÚLK, 2007. -P-: Rudolf Kynčluječek Matěj Škrobák. Malovaný kraj 11, 1975, č. 3, s. 17.
PAVLICOVÁ, Martina – UHLÍKOVÁ, Lucie (eds.): Od folkloru k folklorismu. Slovník folklorního hnutí na Moravě a ve Slezsku. Strážnice: Ústav lidové kultury,1997.
PAVLICOVÁ, Martina: Lidová kultura a její historicko-společenské reflexe (mikrosociální sondy). Brno: ÚEE, 2007.
PAVLICOVÁ, Martina: Cestami lidového tance. Zdenka Jelínková a česká etnochoreologie. Brno: MU, 2012.
PAVLICOVÁ, Martina – UHLÍKOVÁ, Lucie: Mimo svůj čas, prostor i význam – lidové tradice na jevišti. In: Přibylová, Irena – Uhlíková, Lucie (eds.): Od folkloru k folklorismu: Na scéně a mimo scénu. Náměšť nad Oslavou: Městské kulturní středisko, 2015, s. 9–24.
PITELKOVÁ, Petra: Hodnocení regionálních učebnic vydaných v Česku po roce 1990. Ukázka tvorby pracovní učebnice o Krnovsku. Diplomová práce. Praha: Karlova univerzita, 2012.
POSPÍŠILOVÁ, Jana: Dětský folklor. In: Jančář, Josef a kol.: Lidová kultura na Moravě. Vlastivěda moravská. Země a lid. Nová řada, sv. 10. Strážnice – Brno: ÚLK – Muzejní a vlastivědná společnost, 2000, s. 265–269.
POSPÍŠILOVÁ, Jana: Co si školáci vyprávějí. In: Pospíšilová, Jana (ed.): Rajče na útěku: Kapitoly o kultuře a folkloru dnešních dětí a mládeže s ukázkami. Brno: DOPLNĚK ve spolupráci s EÚ AV ČR, 2003, s. 16–73.
POSPÍŠILOVÁ, Jana – UHLÍKOVÁ, Lucie: Folklor dětí a jeho etnologický výzkum. Metodologická příručka. Brno: Etnologický ústav AV ČR, 2014.
SCHAUEROVÁ, Alena: Tradiční kultura v přípravě budoucích učitelů. Pedagogická orientace 6, 1996, č. 18–19, s. 117 120.
SCHAUEROVÁ, Alena a kol.: Kde jsme doma. Strážnice: Ústav lidové kultury, 1997.
SCHAUEROVÁ, Alena a kol.: Ke kořenům domova. Strážnice: Ústav lidové kultury, 1999.
SCHAUEROVÁ, Alena: Dětský folklor. In: Ondrušová, Vlasta – Uhlíková, Lucie (eds.): Na pomoc folklorním souborům a muzikám 1. Strážnice: NÚLK, 2006, s. 6–10.
SCHAUEROVÁ, Alena: Folklor ve škole v meziválečném Československu. Folia ethnographica 42, 2008, s. 185–192.
SCHAUEROVÁ, Alena – MAŇÁKOVÁ, Magdalena: Cesta ke kulturní identitě žáků základních škol. Acta musealia. Suplementa č. 1. Zlín: Muzeum jihovýchodní Moravy, 2013, s. 76–78.
SCHAUEROVÁ, Alena – MAŇÁKOVÁ, Magdalena: Regionální folklor do škol. Manuál pro učitele. Strážnice: NÚLK, 2015.
SVOBODA, Otakar: Lidová tradice v české škole. Český lid 12, 1903, s. 335–336.
ŠVÁCHA, Vladimír: Národní honičky českoslovanské. Příležitostné vzdělávací spisy dědictví Komenského. Praha: Štorkán a Jaroš, 1912.
TROJAN, Jan: Kantoři na Moravě a ve Slezsku v 17.–19. století. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost, 2000.
ÚLEHLA, Vladimír: Živá píseň. Praha: Fr. Borový, 1949.
ÚLEHLA, Vladimír: Duše lidu. Brno: MU, 1998.
ZELEIOVÁ, Jaroslava (ed.): Etnopedagogické a muzikoterapeutické paradigmy v hudobnej pedagogike. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity, 2009.
VÁCLAVÍK, Antonín: Národopisná práce na Moravě. Vlastivědný věstník moravský 2, 1947, s. 9.
Vztah učitel a žák. In: Pedagogický lexikon [online]. Dostupné z <wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogický_lexikon/V/Vztah_učitel-žák> (cit. 11. 8. 2021).