Datum zveřejnění:

30.6.2023

DOI:

https://doi.org/10.59618/NV.2023.1.01

Abstrakt:

Zásadním sociálním kontaktem dítěte je rodina a nejbližší okolí, jež má vliv na rozvoj jeho osobnost a působí na jeho kulturní a sociální zařazení. Postupně se k těmto vlivům přiřazují škola a pedagogové, kteří dítě vedou k přejímání nejen nových poznatků, ale i životních norem a hodnot, včetně těch, které vycházejí z lidových tradic. Předkládaná studie si klade za cíl zodpovězení otázek zabývajících se rolí školy jako vzdělávací a často jediné kulturní instituce v obci, v čase měnícím se postavení školy a učitele v komunitě, vlivu učitele na děti v oblasti předávání lidové kultury, či vazbou mezi učitelem, žákem a regionem, kde působí. Text na teoretických základech předkládá konkrétní příklady ve výrazném regionu jihovýchodní Moravy – Horňácku, a to od 19. století do současnosti. Současné výzkumy sice ukazují na vliv koncepce regionální výchovy a celostátních Rámcových vzdělávacích programů, ale přesto jsou dominantními individuální přístupy konkrétních osobností pedagogů.

Klíčová slova

Lidová kultura; škola; vzdělávání; dětský folklor; Horňácko (jihovýchodní Morava)

Text článku

Reference

Literatura

BÉŇA, Matúš: Děti Slovácka velké i malé. Praha: Nakladatel B. Kočí, 1918.
BYSTŘINA, Otakar: Súchovská republika. Súchov: Moraviapress, 1999. 3. doplněné vydání.
ČECH, Tomáš: Pozice učitele v soudobé společnosti a negativní fenomény ztěžující jeho práci. In: Sedlář, P. (ed.). Sborník příspěvků 1. ročníku Konference k aktuálním tématům pedagogické praxe. Uherský Brod: Občanské sdružení Tenebrae fascarum, 2012, s. 7–12.
ČECH, Tomáš: Efektivní využívání volného času jako součást životního stylu dětí v postmoderní společnosti. Pedagogická orientace 12, 2002, č. 2, s. 108–113.
Doporučení 25. generální konference UNESCO o ochraně tradiční lidové kultury a folklóru. Paříž 1989.
DVOŘÁKOVÁ-MALÁ, Dana – HOLÝ, Martin – STERMECK, Tomáš – ZELENKA, Jan a kol.: Děti a dětství. Od středověku na práh osvícenství. Praha: Historický ústav, 2019.
FIALA, Alois: Z pamětí o cestě s dětmi slováckými na Národopisnou výstavu v Praze. Komenský 24, 1896, č. 44, s. 637; č. 52, s. 763.
FROLEC, Václav – HOLÝ, Dušan – JEŘÁBEK, Richard: Horňácko. Život a kultura lidu na moravsko-slovenském pomezí v oblasti Bílých Karpat. Brno: Blok, 1966.
HÁVA, Fr. [František]: Zařazení národopisného učiva do škol. Vlastivědný věstník moravský 2, 1947, č. 1–2, s. 90–92. Zvláštní otisk.
JÁGEROVÁ, Margita: K problematike aplikácie poznatkov tradičnej kultury vo výchovnovzdelávacom procese. Slovenský národopis 57, 2009, č. 3, s. 411–413.
JÁGEROVÁ, Margita: Regionálna výchova a prvky tradičnej kultúry vo výchovno-vzdelávacom procese na Slovensku história, súčasný stav, perspektívy. Etnologické rozpravy 22, 2015, č. 1, s. 65–77.
JANČÁŘ, Josef a kol.: Lidová kultura na Moravě. Vlastivěda moravská. Země a lid. Nová řada, sv. 10. Strážnice – Brno: ÚLK – Muzejní a vlastivědná společnost v Brně, 2001.
JELÍNKOVÁ, Zdenka: Dětský folklór a práce v dětském folklórním kroužku. Metodický materiál pro vedoucí dětských folklórních souborů. Edice dětského folklóru I. Brno: Městské kulturní středisko, 1982.
KLUSÁK, Karel: Horňácké město. Malé tisky č. 3. Brno: Moravské museum, 1957.
KOMENSKÝ, Jan Amos: Didaktika velká. Brno: Komenium, 1948.
KRIST, Jan (ed.): Společenství dětí a kultura. Sborník příspěvků. Strážnice: ÚLK, 1997.
KRIST, Jan (ed.): Folklor pro děti a děti pro folklor. Strážnice: ÚLK, 2000.
KYNČL, Rudolf: Od kolébky do hrobu. Paměti uječka Matěja Škrobáka II. Vyškov na Moravě: F. Obzina, 1943.
KYNČL, Rudolf: Srdečka v rozmarýně. Paměti uječka Matěja Škrobáka IV. Vyškov na Moravě: F. Obzina, 1945.
LÁZŇOVSKÁ, Lenka (ed.): Dítě a umění. Praha: NIPOS, 2007.
LENDEROVÁ, Milena – RÝDL, Karel: Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka, 2006.
LEŠČÁK, Milan – ŠVEHLÁK, Svetozár (eds.): Folklór ako umenie socialistickej spoločnosti. Folklór a scéna. Zborník príspevkov k problematike štylizácie folkloru. Bratislava: Osvetový ústav, 1973.
LEŠČÁK, Milan – SIROVÁTKA, Oldřich: Folklór a folkloristika. O ľudovej slovesnosti. Bratislava: Smena, 1982.
MIČKA, Antonín: Evangelické školství na Horňácku. Malovaný kraj 17, 1981, č. 6, s. 8–9.
MIČKA, Antonín: Z dějin horňáckého školství. Boskovice: Albert, 2011.
NIEDERLE, Lubor (ed.): Moravské Slovensko. Národopis lidu českoslovanského. Díl 1 a 2. Praha: Národopisné Muzeum Českoslovanské, 1922–1923.
OHAŇKOVÁ, Krista: Národní tance ve výchově tělesné. Lysá nad Labem: Alois Holub, 1923.
ONDRUŠOVÁ, Vlasta – UHLÍKOVÁ, Lucie (eds.): Na pomoc dětským folklorním souborům a muzikám 1. Tradiční lidová kultura a výchova. Strážnice: NÚLK, 2006.
ONDRUŠOVÁ, Vlasta (ed.): Na pomoc folklorním souborům a muzikám 2. Strážnice: NÚLK, 2007. -P-: Rudolf Kynčluječek Matěj Škrobák. Malovaný kraj 11, 1975, č. 3, s. 17.
PAVLICOVÁ, Martina – UHLÍKOVÁ, Lucie (eds.): Od folkloru k folklorismu. Slovník folklorního hnutí na Moravě a ve Slezsku. Strážnice: Ústav lidové kultury,1997.
PAVLICOVÁ, Martina: Lidová kultura a její historicko-společenské reflexe (mikrosociální sondy). Brno: ÚEE, 2007.
PAVLICOVÁ, Martina: Cestami lidového tance. Zdenka Jelínková a česká etnochoreologie. Brno: MU, 2012.
PAVLICOVÁ, Martina – UHLÍKOVÁ, Lucie: Mimo svůj čas, prostor i význam – lidové tradice na jevišti. In: Přibylová, Irena – Uhlíková, Lucie (eds.): Od folkloru k folklorismu: Na scéně a mimo scénu. Náměšť nad Oslavou: Městské kulturní středisko, 2015, s. 9–24.
PITELKOVÁ, Petra: Hodnocení regionálních učebnic vydaných v Česku po roce 1990. Ukázka tvorby pracovní učebnice o Krnovsku. Diplomová práce. Praha: Karlova univerzita, 2012.
POSPÍŠILOVÁ, Jana: Dětský folklor. In: Jančář, Josef a kol.: Lidová kultura na Moravě. Vlastivěda moravská. Země a lid. Nová řada, sv. 10. Strážnice – Brno: ÚLK – Muzejní a vlastivědná společnost, 2000, s. 265–269.
POSPÍŠILOVÁ, Jana: Co si školáci vyprávějí. In: Pospíšilová, Jana (ed.): Rajče na útěku: Kapitoly o kultuře a folkloru dnešních dětí a mládeže s ukázkami. Brno: DOPLNĚK ve spolupráci s EÚ AV ČR, 2003, s. 16–73.
POSPÍŠILOVÁ, Jana – UHLÍKOVÁ, Lucie: Folklor dětí a jeho etnologický výzkum. Metodologická příručka. Brno: Etnologický ústav AV ČR, 2014.
SCHAUEROVÁ, Alena: Tradiční kultura v přípravě budoucích učitelů. Pedagogická orientace 6, 1996, č. 18–19, s. 117 120.
SCHAUEROVÁ, Alena a kol.: Kde jsme doma. Strážnice: Ústav lidové kultury, 1997.
SCHAUEROVÁ, Alena a kol.: Ke kořenům domova. Strážnice: Ústav lidové kultury, 1999.
SCHAUEROVÁ, Alena: Dětský folklor. In: Ondrušová, Vlasta – Uhlíková, Lucie (eds.): Na pomoc folklorním souborům a muzikám 1. Strážnice: NÚLK, 2006, s. 6–10.
SCHAUEROVÁ, Alena: Folklor ve škole v meziválečném Československu. Folia ethnographica 42, 2008, s. 185–192.
SCHAUEROVÁ, Alena – MAŇÁKOVÁ, Magdalena: Cesta ke kulturní identitě žáků základních škol. Acta musealia. Suplementa č. 1. Zlín: Muzeum jihovýchodní Moravy, 2013, s. 76–78.
SCHAUEROVÁ, Alena – MAŇÁKOVÁ, Magdalena: Regionální folklor do škol. Manuál pro učitele. Strážnice: NÚLK, 2015.
SVOBODA, Otakar: Lidová tradice v české škole. Český lid 12, 1903, s. 335–336.
ŠVÁCHA, Vladimír: Národní honičky českoslovanské. Příležitostné vzdělávací spisy dědictví Komenského. Praha: Štorkán a Jaroš, 1912.
TROJAN, Jan: Kantoři na Moravě a ve Slezsku v 17.–19. století. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost, 2000.
ÚLEHLA, Vladimír: Živá píseň. Praha: Fr. Borový, 1949.
ÚLEHLA, Vladimír: Duše lidu. Brno: MU, 1998.
ZELEIOVÁ, Jaroslava (ed.): Etnopedagogické a muzikoterapeutické paradigmy v hudobnej pedagogike. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity, 2009.
VÁCLAVÍK, Antonín: Národopisná práce na Moravě. Vlastivědný věstník moravský 2, 1947, s. 9.
Vztah učitel a žák. In: Pedagogický lexikon [online]. Dostupné z <wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogický_lexikon/V/Vztah_učitel-žák> (cit. 11. 8. 2021).